2009/03/11

High School Student Arrested for Asking Ma to Step down


Can any one recall the time that people still had the freedom to ask the former president Chen Shui-bian to step down, without the fear of getting arrested or questioned by the police ?

On March 3rd, a high school student was arrested immediately by the police for shouting "Ma Ying-jeou step down!" when Ma was in transition of his Taiwan High Speed Rail (HSR) ride through Chiayi (嘉義).

According to the Liberty Times (嗆「馬英九下台」高三生遭逮捕), the student was interrogated in the police station, which scared the student's mother to death. She asked the police for leniency. The police didn't release the student until some document was signed (confession of a crime?) and the student got finger-printed.

The police office at HSR Chiayi Station claims that the reason they "brought" the student in is to "persuade him to focus on study in order to be a good student". They also claim that they conducted "personal information investigation" for the safety of president.

It seems that the student was alone so he didn't violate the Assembly and Parade Act (集會遊行法), which requires a gathering of at least 3 people before the police can claim illegal.

He only voiced his protest so he was in no way exercising any violence.

It is obvious that he did not violate any law, and had no threat at all to the society or to Ma Ying-jeou.

But the police arrested him anyway. His family is scared and now he has a police record.

It is still in the first year of Ma's team but it seems that Ma has already imposed a fear factor into Taiwanese mind.

We have a long way to go before this nightmare could possibly over, guys -- 8 years in exact, as Ma often claims.

3 comments:

Shin [11/3/09 04:54] said...

Can anyone bring the law suit to the police who made the arrest? For the interference of the freedom of sppech.

Mi Mi [14/3/09 10:58] said...

你好,我看過你的回覆留言了,
很抱歉我的妄自定論讓你感到不妥,
我只是個學生,我懂的法律常識以及社會案件不及你的多,而你對台灣的關切也遠超過我,
對於這些,我敬佩你,
也將你的話記著,
但是我認為BLOG可以任意發表我想說的話
我知道我這樣的行為,對那位教授或是有些人來說,是太不公平或是衝動了,
我無法將自己所發表的每一字一句都保證是公正的,或是沒有侵犯到任何人的,
但是,只要有人像你一樣來留言告知,我還是會記在心裡,也讓我知道我的那篇發表,是不妥的,我不會再對這篇新聞做任何評論
包括政治或是法律上的問題,那真的太敏感了
也謝謝你讓我知道我的不當行為,
我也很訝異你能找到我的BLOG,如果你不介意,以後也常常來看:)
如果有發現任何不妥的地方,也歡迎你留言給我,我會虛心接受,謝謝你

Mi Mi [15/3/09 02:21] said...

我懂你的意思了,也很謝謝你藉此教導我,
我的內心還是會對事情下些評論,
但我想有些言語還是要經過大腦和思考才能發表,
我的衝動也常常讓我在日後感到不適當,
我把這次當作一個機會,
也很謝謝你在回覆留言當中,
讓我體會到當一個人,
對自己的發表言論做出批判時,
並非只表示自己是錯的,
而是能由其中發現很多道理,
像是藉機了解別人的想法或是不同立場的觀點,
那些都是我可以學習的東西,
我並非在客套,
畢竟我還沒完全踏入這個社會,
我想,你的經驗,
正好給了我一個很好的管道可以去學習,
謝謝你